Zkouška: Ukázkové příklady
Povinná písemná část zkoušky
Určete, která z následujících tvrzení jsou pravdivá.
Přípustná heuristika: [ ] Umožní algoritmu Greedy search nalézt nejlevnější cestu z počátečního stavu do koncového. [ ] Může vrátit stejnou hodnotu pro dva stavy s rozdílnou skutečnou cenou cesty do koncového stavu. [ ] Může, ale nemusí být zároveň monotónní. [ ] Je dominována heuristikou h* vracející skutečnou cenu cesty do koncového stavu.
Reflexní agent se stavem: [ ] Používá k volbě optimální akce utilitní funkci. [ ] Je řízen sadou pevně zakódovaných if-then pravidel. [ ] Má paměť umožňující ukládat historii vjemů. [ ] Volí akce pomocí plánování.
Genotypy v genetickém programování: [ ] Lze křížit dvoubodovým křížením. [ ] Jsou orientované kořenové stromy. [ ] Mají pevně danou velikost. [ ] Jsou vektory z R^n.
Na následující herní matici vyznačte paretovsky optimální stavy:
X | Y | Z | |
---|---|---|---|
A | 3,1 | 4,1 | 5,9 |
B | 2,6 | 5,3 | 5,8 |
C | 9,7 | 9,3 | 2,3 |
Pomocí metody jednoho nejbližšího souseda a manhattonské vzdálenosti (||x-y|| = ∑ |x_i - y_i|) doplňte chybějící hodnotu v tabulce:
Jméno | Věk | Velikost bot | Pohlaví | Výška |
---|---|---|---|---|
Petra | 23 | 35 | Žena | 178 |
Milan | 62 | 40 | Muž | 156 |
Jindra | 12 | 35 | Muž | 139 |
Saša | 22 | 46 | ??? | 189 |
Nepovinná ústní část zkoušky
Obecně bude v ústní části kladen důraz na teorii. Obvykle bude zadána jedna hlavní otázka z určité konkrétní oblasti, přičemž mohou být kladeny další související podotázky ze stejné oblasti.
- Hlavní otázka: Popište princip automatického plánování.
- Podotázky: Definujte plánovací problém v jazyce STRIPS. Jak lze tento problém převést na prohledávání stavového prostoru?
- Hlavní otázka: Jaké znáte algoritmy pro nenumerickou optimalizaci?
- Podotázky: Popište rozdíl mezi Hill-climbingem a simulovaným žíháním.
- Hlavní otázka: Vysvětlete maticové hry.
- Podotázky: Definujte paretovskou dominanci mezi dvěma akčními profily pro hru v normální formě (N,A,u).